Stockholms Taubekör

i ett nötskal

Den är en blandad, 4-stämmig kör som arbetar för att sprida Evert Taubes fantastiska texter och melodier och verkar för att den svenska visskatten ska fortleva hos kommande generationer.

Vår historia

I snart 30 år har vi med glädje och sång; genom konserter och andra framträdanden, slagit vakt om de folkliga traditioner sällskapet Astri och Evert Taubes Vänner värnade om.

Själva Taubekören bildades 1996 på initiativ av Sonia Dolke i nära samarbete med Sällskapet Astri & Evert Taubes vänner, men vår historia är lika mycket en del av detta sällskaps historia som vår egen:

Sällskapets ordförande, Harry Fahlström, var en företagsam person som bl.a. ordnade konserter i Konserthuset och Globen. Han stod också bakom insamlingen av pengar till den staty som nu står på Evert Taubes Terrass på Riddarholmen.
Astri och Evert Taubes vänner bildade en fond där medlen bestod av pengar, som inkommit via konserter, insamlingar och donationer, med syfte att skapa ett Taubehus. Under en övergångsperiod förvaltades fonden av Taubekören, som fortsatte som egen förening när Vännerna år 2004 gick ihop med Evert Taube-sällskapet till det nya Taubesällskapet. Fonden överfördes till Taubesällskapet när Taubekören år 2010 gick samman med Taubesällskapet. Kören är fr.o.m. oktober 2014 en fristående förening med ett nära samarbete med Taubesällskapet.

Under ledning av...

Sedan 2013 är Kaya Ålander körledare.

Under perioden 2004 till 2013 leddes kören av Linnéa Sallay.